Клуб "Историк"

Блогът е създаден на 2 декември 2011 година от Мария Николова, преподавател по история в 138. СУЗИЕ "Проф. Васил Златарски". Поставя си три цели:
1. Да отразява работата на учениците в учебните часове по история и извън тях.
2. Да разпространява знание.
3. Да запали, разгори и поддържа любовния огън към историята у всеки.

събота, 3 декември 2011 г.

Историята на Мария

Йоаким в Пустинята

Йоаким и Анна дълго време нямали деца, поради което дори не били допускани в храма. Натъжен, Йоаким се отправил в пустинята, където се отдал на молитви към бог Йехова да го дари с дете.

Благовещение

Докато Йоаким се молел в пустинята (горе вдясно), при Анна дошъл ангел Гавраил, който й съобщил, че ще има дете. Течащата от извора вода символизира изтичащото време на чакането на Мария.

Раждането на Мария

Според еврейската традиция раждането на дете ставало пред свидетели. От вратата наднича щастливият Йоаким.

Първите седем стъпки на Мария

Според сказанието Мария проходила на шест месеца. Ръце към нея е протегнала майка й Анна.

Първото причестяване на Мария

Когато Мария навършила една година, Йоаким я отвел в храма за първото й причастие.

Отвеждането на Мария в храма

Преди раждането на Мария, в молбите си към Йехова за дете, родителите й я посветили на Господ. Затова, когато Мария навършила три години била изпратена в храма. Там я приел свещеникът Захарий. Мария останала в храма дванадесет години, като според сказанието храна и вода й носел лично ангел Гавраил, както се вижда и от паното.

Ангел Гавраил носи храна на Мария.

Избор на съпруг на Мария

Когато Мария навършила петнадесет години и дошло време да се омъжи, свещеникът Захарий събрал дванадесет върбови клонки от кандитати за женитба, като поставил условие Мария да се ожени за онзи, чиято клонка се раззелени за една нощ. Долу е представен молещият се за чудото Захарий.

Дървото на Йосиф

На другия ден от всички клонки се раззеленило само клончето на
дърводелеца Йосиф. Йосиф бил вдовец, който имал четирима сина от предишната си съпруга.

Благовещение

Един ден, когато Мария отишла до кладенеца да вземе вода пред нея се явил ангел Гавраил, който й казал, че ще роди дете, което трябва да кръсти Исус. Мария се учидила как ще стане това, тъй като след сватбата съпругът й Йосиф заминал по работа в друг град. Тогава ангелът й казал, че при нея ще дойде самият Бог в образа на Св. Дух и тя ще зачене Божия син.

Сънят на Йосиф

Когато Йосиф разбрал, че Мария ще има дете, решил да я изгони от дома си. Внезапно, обаче, заспал и сънувал един ангел, който му казал, че Мария носи Божия син, когото трябва да приеме като баща. Ангелът му обещал, че греховете му ще бъдат опростени. Щом се събудил, Йосиф разбрал, че това не е обикновен сън и поел отговорността да стане земен баща на Христос. На сцената вдясно е показано как Йосиф и бременната Мария тръгват към Витлеем, за да се запишат в преброяването на населението, обявено от юдейския цар Ирод.

Преброяване на населението

Когато пристигнали във Витлеем за преброяване на населението и писарът попитал Мария кой е бащата на бъдещото й дете, тя замълчала. Тогава Йосиф пристъпил напред и казал "Аз съм бащата". Така официално припознал Исус за свой син.

Раждането на Исус

Във Витлеем светото семейство се настанило в един обор изграден в скална ниша. Именно тук Мария родила Христос. В левия ъгъл Мария и Йосиф къпят бебето Исус. Вдясно пред овчарите се явява ангел, който им съобщава, че се е родил Божият син и цар на евреите. Така новината се разпространила бързо в Юдея.

Тримата влъхви

След като Исус се родил при цар Ирод дошли трима влъхви астролози, които му казали, че над Витлеем е паднала голяма звезда, предвещаваща раждането на царя на евреите. Ирод им казал да го намерят и да го доведат в двореца, за да му се поклони и да му поднесе дар. Всъщност юдейският цар Ирод искал да убие детето, защото се страхувал за трона си.

Избиването на младенците


По заповед на Ирод всички новородени деца във Витлеем трябвало да бъдат избити. Мария и Йосиф заедно с малкия Исус успели да избягат в Египет. Върнали се в Палестина след смъртта на Ирод.

Йоан Кръстител проракува идването на Божия син

Йоан Кръстител (Предтеча) е последният еврейски пророк, който съобщил на хората за идването на Христос. Исус започнал да проповядва на тридесет години, когато бил кръстен от Йоан във водите на река Йордан.

Богородица с Младенеца в утробата й. Утробата й е наречена Светия храм.


Св. Мария Одегетрия с Младенеца

Счита се, че този образ е рисуван най-напред от евангелист Лука, който е гледал Мария, докато я е рисувал.

Исус с Библията

Библията е отворена на страница, на която пише "Вие, изморените и изтощените, елате при мен и аз ще ви дам покой".

Христос Пантократор (Вседържител)


Дейсис

Страшният съд и молещата Христос Богородица за снизхождение към човешките грехове.

Успение Богородично

С думата успение се обозначава смъртта на Богородица, защото се приема, че тя не умира като хората. Над нея е Христос, който държи малко дете - символ на душата на Богородица. Над глава й с нимби са изобразени апостолите Петър и Павел, както и останалите апостоли.

Родословното дърво на Богородица

Тя е от рода на еврейския цар Давид, поради което се смята, че и Христос е имал царски произход.

Страшният съд

От лявата страна на Христос са грешниците, за които се застъпва Богородица. Те са изпращани в ада, като кръвта им изтича и образува кърваво червено море.

Слизането в ада

Изобразен е Христос, който е слязъл в ада, за да изведе оттам Адам и Ева, изобразени от двете му страни. В нозете му е сразеният дявол. От лявата му страна са Давид, Соломон, Йоан Кръстител и други еврейски царе и пророци. От дясната му страна са праведници, които са възкръснали след Страшния съд. Долу в медалиони са изобразени лицата на християнски светци.

Тези прекрасни мозайки могат да се видят в манастирската църква "Исус Христос Спасител" в Кора (Хора; името означава извън крепостните стени) в Истанбул. Манастирът е построен в Константинопол през 536 година по заповед на император Юстиниан І Велики (527 - 565). След падането на византийската столица под османска власт църквата е превърната в джамия и е наречена Кахрие, което също означава място извън града.

Мозайките са изработени в началото на ХІV век от Теодорос Метокхитес и са предренесансови. Изкуствоведите ги сравняват с живопистта на италианския художник Джото (1266 - 1337). Тук се намира и една от най-богатите библиотеки с антична и християнска средновековна литература в Истанбул. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар